Det är fullmånens fel

Det är fullmånens fel

Jag har vridit och vänt mig i sängen i timmar nu. Ryggläge, magläge, framstupa sidoläge, inget blir bra. Klockan är 03.17. Fullmånen vakar över natten och omöjliggör min sömn.

När jag ligger här och vrider mig är det skönt att veta att det inte bara är jag som har sömnproblem när det är fullmåne. Det finns faktiskt ett sömnforskarteam från Schweiz som studerat hur människan sover i förhållande till månen. Tro det eller ej men man upptäckte att försökspersonerna, precis som jag, påverkades när det blev fullmåne. Inte bara sov de sämre utan även den hjärnaktivitet som förknippas med djupsömn sjönk – med hela 30 %. Något annat som minskade var hormonet melatonin som kroppen annars framställer på natten när vi sover. Nu till resultaten som jag känner igen: de fullt friska försökspersonerna sov ungefär 20 minuter mindre under natten och det tog runt fem minuter längre tid för dem att somna in.

Fast fem minuter? Jag har legat här och studerat mitt tak i cirka tre timmar och 19 minuter och fortfarande inte somnat en enda gång. För att reda ut min förvirring pratade jag en stund med sömnprofessorn Torbjörn Åkerstedt. Han förklarar att månens effekt är olika för olika människor.
– Den påverkan som fullmånen har på sömnen är måttlig men för människor med generella sömnsvårigheter kan effekten spela större roll.
Frågan är vad det är med månen som stör mig egentligen? Mitt rum är helt skyddat från månens ljus och hade jag inte googlat fram det så hade jag varit helt omedveten om fullmånen utanför. Hur kan det vara så att något jag inte är medveten om kan störa min sömn såhär? Torbjörn har svaret:
– Forskarna i Schweiz tror att det handlar om att människan påverkas av månens cykel, något som hänger kvar sedan ett tidigt stadium i vår utveckling. Det är alltså inget vi drar någon nytta av längre.

Han fortsätter och förklarar att månens rytm var viktig på den tiden då vi var groddjur och levde i vatten. För att hålla koll på vår levnadsmiljö utvecklade vi alltså en inneboende månklocka. Med hjälp av den kunde vi veta när månens dragningskraft skulle förändra vattnets beteende. Med andra ord: min arvsmassa styr min sömn och den gör det himla dåligt.
Finns det något jag kan göra för att förbättra min sömn trots fullmånen? Torbjörn Åkerstedt har inga konkreta tips. Istället gör jag det man alltid gör när något inte står rätt till: surfar in på Vårdguiden. Jag blir rekommenderad avslappnings-övningar för att minska en eventuell känsla av stress. Guiden förklarar också att en eller två sömnlösa nätter oftast inte är något problem och att kroppen brukar kunna kompensera den förlorade sömnen på egen hand. Känner man sig ändå trött kan man testa en powernap, en tupplur i högst 30 minuter, för att få mer energi under dagen.

För egen del fortsätter jag att räkna får, nu i en ny sovställning: huvudet ner mot fotändan och benen vilandes mot väggen ovanför huvudkudden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *