Vaken om natten drömmer på dagen

Insomnia artikelbild 800 bred

Vaken om natten drömmer på dagen

Varje människa har någon gång sovit dåligt. Men för vissa händer det var och varannan natt. Jag är en av dem. Har jag utvecklat insomni?

Det är släckt i alla fönster utom ett på min gata. Mitt eget. Det blå ljuset från datorskärmen lyser upp de mörka ringarna under mina ögon. En brandgul varningslampa blinkar ute på gatan och kompletterar swishljudet från en gatustädningsbil. Det är flera timmar sedan måndag blev till tisdag. Jag har gått och lagt mig tre gånger utan att sova en sekund.
Jag tittar på väckarklockan för femtioelfte gången, tre timmar kvar tills den piper. Det är lika bra att hålla sig vaken annars kommer jag sova till klockan fyra på eftermiddagen och missa hela skoldagen. Framför mig har jag en vecka som kommer att handla enbart om att försöka hitta tillbaka till en vanlig dygnsrytm.

Ungefär var tionde svensk har återkommande sömnproblem och skulle antagligen hålla med om att livet vore enklare om vi inte behövde sova alls. Enligt Katarina Danielsson, som är läkare i psykiatri på Akademiska sjukhuset i Uppsala, hade det tyvärr inte fungerat särskilt bra.
– På 80-talet gjordes en sömnstudie i Tyskland. Där höll man råttor vakna för att se hur de reagerade när de inte sov. Efter ett par veckor dog de av sömnbrist. I mindre extrema fall kan det leda till en rad olika problem. Ökad risk för hjärt/kärl-sjukdomar, diabetes, psykiska sjukdomar och dessutom ett försämrat immunförsvar. Det finns också studier som visar att sömnen är viktig för minnet, säger hon.
Exakt vad som händer när vi sover kan hon dock inte svara säkert på.
– En teori är att sömnen är en slags återhämtningsfas för hjärnan. Man tror att sömnen behövs för att hjärnan ska göra sig av med gifter och avfallsämnen som har samlats upp under dagen.

gatubild för webben 800 bred

Ända sedan jag var liten har nätterna gått åt till ändlöst funderande över allt mellan himmel och jord. Det är då min hjärna är som mest aktiv, det är mina inlämningsuppgifter från förra terminen bevis på. Samtliga skickades in efter klockan två på natten. Jag skriver helt enkelt bäst då. Tystnaden och mörkret gör det lättare att sortera tankarna och anteckningarna. Sömnen tas oftast igen på förmiddagen. För en journaliststudent som är, i princip, befriad från obligatorisk undervisning är problemet hanterbart. När man däremot måste upp klockan sju varje morgon är det inte lika lätt.

Övergången mellan vanliga sömnproblem och insomni är lite flytande. Vissa klarar sig bättre än andra med sömnbristen och vissa är inte lika beroende av att sova vid en fast tid.
– Vi brukar säga att man har insomni när sömnproblemen medför så stora problem att det kan betraktas som en funktionsnedsättning, säger Katarina Danielsson.
Ibland kan insomni dessutom vara lika mycket ett symptom för något annat som en sjukdom i sig.
– Det vanligaste är att sömnbristen är kopplad till någon form av oro eller ångest men det är inte heller ovanligt att det hänger samman med depression eller andra psykiska sjukdomar.

”Det är lika bra att hålla sig vaken. Annars kommer jag sova till klockan fyra på eftermiddagen och missa hela skoldagen.”

Med ett ryck vaknar jag i soffan. Kudden är våt av dräglet från mungipan och t-shirten blöt av svett. Det första jag tänker är: var är jag någonstans och vad är klockan? Solen har hunnit gå både upp och ned sedan jag somnade. Jag har just nu lyckats vända dygnet nästan exakt uppochned. För en gångs skull är jag trött. Det enda problemet är att det kommer att ha gått över när kvällen börjar närma sig. Jag har med andra ord ännu en sömnlös natt och en dag i halvkoma framför mig.

– Det finns nog tyvärr en del människor som felaktigt diagnostiserats med insomni, säger Katarina Danielsson. Utöver sin läkartjänst forskar hon om sömnmedicin och Delayed Sleep Phase Disorder (DSPD).
– DSPD är ganska nytt inom medicinen än så länge och det är inte alla som känner till det.
Skillnaden mellan insomni och DSPD är helt enkelt sömnmängden. En person med DSPD sover lika mycket som en vanlig person om hen får följa sin egen dygnsrytm. Har man insomni tar man aldrig igen den förlorade sömnen. Det är även olika orsaker till de två problemen.
– DSPD orsakas oftast av ett problem med sömnhormonet
melatonin. Hormonet börjar i vanliga fall produceras när det blir mörkt men hos vissa sätter det inte igång som det ska. Då blir man inte heller trött när man ska, säger hon.
Botemedlen är också lite olika för de båda sömnstörningarna.
– Har man DSPD är det viktigaste att man skaffar fasta rutiner, att man vaknar och lägger sig samma tid varje dag. Sedan är det såklart bra att undvika koffein på kvällen.
För insomni är det lite mer komplicerat. Enligt Katarina Danielsson är kognitiv beteendeterapi en av de mest lyckade behandlingsformerna. Den bygger på att man ska lära sig att identifiera oron som gör att man inte somnar, för att sedan kunna kontrollera den.
– Det finns sömntabletter, men de fungerar inte på lång sikt och med de som har dokumenterad effekt finns det en beroenderisk, så det är inget vi rekommenderar.

Min egen dygnsrytm är nu på rätt väg mot att bli normal igen. Klockan är 01:36 natten till torsdag och jag har nyss vaknat från eftermiddagsluren som blev en kvällslur. Om jag bara kan hålla mig vaken de närmaste 20 timmarna kommer jag att ännu en gång leva i takt med resten av samhället. Om det är insomni eller DSPD vet jag inte riktigt men nu ska jag i alla fall släcka ned hela lägenheten klockan 22 och sluta dricka cola på kvällarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.